IP اسکنرها از ابزارهای مفید و کاربردی در راه اندازی و مدیریت سیستمهای نظارت تصویری بحساب می آیند. در این مقاله آموزشی درباره استفاده از آنها، محدودیتها و مقایسه نرم افزارهای شرکتهای مختلف توضیحاتی کاربردی ارائه خواهیم داد و نحوه کار نرم افزارهای پیشرفته اسکن IP و Fing راشرح می دهیم. با cctvonline همراه شوید.

اساس کار اسکنرهای آدرس شبکه (Scanner IP)

با اینکه ویژگی نرم افزارهای نامبرده متنوع و متفاوت است اما روال کار IP اسکنرها بطور کلی سه عمل زیر خواهد بود :

  • بررسی حالت UP/Down : اسکنرها با ارسال یک پکیج Ping به هر آدرس IP در محدوده ای مشخص، فعال یا غیر فعال بودن(Up/Down) آدرسها و دستگاههای متصل را بررسی می نماید. این مرحله مشخص می نماید که اصلا آیا دستگاهی بر روی آن آدرس IP وجود دارد یا خیر.
  • اسکن عمومی پورتها : معمولا پورتهای رایج مثل Web Server، FTP، RTSP، SSH و ... از این طریق اسکن می شوند. البته این مرحله قابلیتهای تنظیم یا شناسایی جزئیات پورتها را همانند اسکنرهای اختصاصی پورت مثل NMAP نخواهند داشت.

  • جستجوی Hostname/MAC : امکان تشخیص ابتدایی یک دستگاه توسط بررسی Hostname هر یک از آنها در این مرحله ممکن خواهد بود و با بررسی MAC OUI به برند شرکت سازنده دوربین مداربسته یا محصولات نظارت تصویری پی خواهید برد. خیلی از موارد با اینکار می توانید اسم و برند NVR، سرور یا دوربین مداربسته را براحتی تشخیص دهید.
  • فروشگاه هایک ویژن hikvision